Sveiki papagaiļu fani!

 Latviski По русский In English


Runājošie papagaiļi!



B. Simonovs uzskata, ka papagailim sarunāties ar cilvēku var iemācīt tad, ja saimnieks ir pastāvīgā sa­skarsmē ar putnu un sirsnīgi izturas pret viņu. Cilvēka sabiedrībā papagailis nereti apliecina spējas patstā­vīgi radīt vārdus. Tā, kāds papagailis, ieraudzījis, ka dārznieks nospļaujas maurā, negaidīti teicis: "Vecais nevīža." Šo frāzi viņam neviens nebija mācījis. Citu reizi tas pats papagailis novērojis, ka zemnieks pie­sien ēzeli pie žoga. Zemnieks aizgājis, bet ēzelis, kā jau pienākas, sācis brēkt. Kad viņš aprimis, papagailis bildis: "Kas noticis, mīļais?" Arī šos vārdus saimnieks viņam nekad nebija mācījis, un putns tos no viņa ne­kad agrāk nebija dzirdējis. Domājams, ka papagailis šos vārdus tomēr kādreiz ir dzirdējis no cilvēkiem, un tagad, kā saka, ekspromtā tos reproducējis pareizā brīdī. Taču šai reizē, kā arī daudzos līdzīgos gadīju­mos, var saskatīt noteiktus putna apzinātas izturēša­nās elementus.

Papagailis Kokosa, kas tika atvests no tālās Indo­nēzijas, vispirms iemācījās ņaudēt, atdarinot kaķi. Viņš bija pamanījis, ka saimniece izlaiž kaķi pastaigā­ties svaigā gaisā (māja atradās laukos), līdzko kaķis savu vēlēšanos pauž ar ņaudienu. Tagad arī Kokosu izlaiž ārā, kad atskan viņa prasīgais "ņau".

Un te ir pilsētnieks — viļņpapagailis Goša — diez­gan pazīstama persona. Viņš zina vairāk nekā 150 vārdu, ir uzstājies radioraidījumā "Labrīt" sarunā ar radiokorespondentu. Ir izlaista skaņuplate ar šī papa­gaiļa balss ierakstu, ar ko, protams, ikviens papagai­lis nevar lepoties, pat no viņa runājošo sugasbrāļu vidus.

Interesantu gadījumu no Gošas dzīves stāsta viņa saimniece M. Oļevska: "Kad Gošam apritēja divi gadi, es iegādājos viņam mazu draudzenīti. Viņu pirmā iepazīšanās norisa neparasti. Goša pietuvojās putniņam un sāka runāt cilvēka valodā:

— Draudzenīte Mašeņka, nekliedz, parunāsi­mies, — tā viņš vienmēr uzrunāja dzelteno rotaļu pīli, kuru es saucu par Mašeņku. Jaunā draudzenīte acīm redzami nesaprata Gošu; beidzot sadusmojusies, viņa sāpīgi iesita papagailim. Tā arī viņi nesadraudzējās. Nācās aizvest Mašu pie viņas saimnieces."

Cita slavenība — papagailis Aleks no Āfrikas — dzīvo Padujas universitātē (Itālija). Viņam bija lemta "vēsturiska" goda misija apgūt cilvēka runu nevis sti­hiski, mājas apstākļos, bet gan zinātniskā laborato­rijā.

Etoloģe Irēna Paperberga izvirzīja uzdevumu ie­mācīt papagailim pamatprasmes, kas nepieciešamas saskarsmei ar cilvēku. Šim nolūkam tika izstrādāta īpaša metode. Papagailim rādīja priekšmetu un no­sauca to. Putns ātri iemācījās atkārtot sacīto. Pēc tam divi cilvēki papagaiļa klātbūtnē tēloja šādu ainu: viens pieklājīgi lūdza otram kādu mantu un saņēma prasīto. Tad skolotājs šo mantu rādīja papagailim, un, ja tā tika pareizi nosaukta, viņš šo priekšmetu arī saņēma. Protams, izvēlējās tādus priekšmetus, kas putnu varētu interesēt.

Tādējādi sešu gadu laikā putns iemācījās pilnīgi saprotami un artikulēti izteikt cilvēkam savus lūgumus ja gribēja dabūt kādu priekšmetu. Gadījumā, ja viņam neiedeva vajadzīgo, Aleks pieklājīgi atteicās un lūdza to, ko vēlējās. Šādi viņš spēja palūgt jebkuru no viņam pazīstamajiem piecdesmit priekšmetiem.

Itālijas zinātnieki uzskata, ka tieši papagaiļi, nevis pērtiķi un delfīni, spēj gūt vislielākos panākumus dia­logā ar cilvēku. Tomēr mums allaž paliek tiesības uz­dot jautājumu: "Bet vai tas ir dialogs?" Daudzi speciā­listi, piemēram, psiholingvisti, kas pētī cilvēka runu un ir pārliecināti, ka tā ir bezgala sarežģīta, daudz­veidīga, ka tai ir neierobežotas iespējas nodot infor­māciju un atspoguļot ne tikai konkrētas, bet arī ļoti sarežģītas abstraktas idejas un jēdzienus, uzskata: cil­vēka dialogs ar papagaili (tāpat kā ar citiem dzīvnie­kiem) ir pavisam citāda parādība...

Bet, starp citu, papagaiļi Žako un Ito, kas pieder Parīzes advokātam Raulam Ursam, šķiet, nolēmuši pierādīt skeptiķiem pretējo. Pirmkārt, šo putnu vārdu krājums ir iespaidīgs: 500 vārdu, neskaitot smieklu, klepus, dažādu dzīvnieku balsu imitēšanu un pat operu āriju svilpošanu. Otrkārt, viņu savstarpējās sa­runas (viņi zina apmēram 60 skeču) un sarunas ar saimnieku nebūt nav bezsaturīgu repliku apmaiņa.

Piecu dresēšanas gadu laikā putni apguva daudzus lingvistiskus smalkumus, piemēram, atšķirt darbības vārda nenoteiksmi no pavēles izteiksmes, skaitīt līdz desmit un, galvenais, saistīt izrunātos vārdus un tei­kumus ar noteiktu situāciju, priekšmetu, darbību, t.i., piešķirt sarunai noteiktu saturu. V. Iļjičovs, kas ko­mentē slaveno papagaiļu izturēšanos, raksta: šo saikni starp vārdu un situāciju Žako un Ito neuztver formāli un automātiski, un kopumā akustiskajiem kanāliem, kurus cilvēks izmanto viņu izturēšanās vadīšanai, ir daudz smalku detaļu un nokrāsu, kurām, ja tā var teikt, ir jaunrades raksturs (Iļjičovs, 1984). Ne velti Žako un Ito savu neparasto spēju dēļ daudzās starp­tautiskās runājošo putnu sacensībās ir atzīti par uzva­rētājiem.

Papagaiļu lingvistiskās spējas rod arī praktisku iz­mantojumu.

Kā jau ziņots preses slejās, amerikāņu ornitologs Rejs Beruiks atvēris skolu papagaiļiem — aklo pa­vadoņiem. Putnam iemāca izrunāt vārdus "stāvi", "ej", "pagriezies pa kreisi" un tamlīdzīgi — atkarībā no luksofora signāliem, bīstamām situācijām ceļā, šķēršļiem un tā tālāk. Atšķirībā no suņiem papagai­ļiem nepiemīt daltonisms, viņu uzmanību nenovērš kaķi, papagaiļu turēšana izmaksā lētāk un tie dzīvo daudz ilgāk. Papagailis pavadonis maksā atkarībā no tā, cik komandu viņš spēj pateikt savam saimniekam.

Meklējot izskaidrojumu šiem interesantajiem fak­tiem, mums acīmredzot jāņem vērā domas, kuras iz­saka A. Promtovs, viens no pieredzējušākajiem spe­ciālistiem putnu dzīves pētīšanā. Viņš raksta: ".. putna izturēšanos .. nekādā ziņā nedrīkstam iz­skaidrot tikai ar iedzimtām reakcijām, beznosacījuma refleksiem, nosaucot tos vienkārši par instinktiem," — jo, kā pierādījis šis zinātnieks, daudzās dzīves situā­cijās putni apliecina neparastu atjautību un "radošu pieeju" dažādu sarežģītu uzdevumu risināšanā. Zi­nātnei vēl jāizpētī un jāprecizē daudzi neskaidri jau­tājumi, kas rodas, kad mēs sastopam runājošu putnu, un arī šīs interesantās parādības zoopsiholoģiskie aspekti.

Komentāri (0)  |  2012-10-04 11:28  |  Skatīts: 7426x         Ieteikt draugiem       TweetMe   
- Pievienot komentāru:

Vārds:

Komentārs:

Drošības kods:

Atpakaļ